S planerar bryta mot kommunallagen, igen | Sverigedemokraterna i Ånge

S planerar bryta mot kommunallagen, igen

Först så avslöjade SD att Socialdemokraterna (S) antagit en skenbudget, då kallade man oss för lögnare.

Bara några få dagar efter valet så bekräftas det i Sundsvalls Tidning att SD hade rätt, och sedan ytterliggare en artikel som med marginal bekräftar det underskott som SD varnade för men som S felaktigt påstod inte var sant. https://www.st.nu/artikel/vasternorrland/ange/socialnamnden-maste-spara-19-4-miljoner-kronor-i-budget-2019-de-kommer-behova-mer-pengar

Att som stort parti med decenier av makt behöva gå ut med felaktiga uppgifter för att lura sina väljare inför ett val är väldigt anmärkningsvärt, att sedan smutskasta den som avslöjar lögnen är bara osmakligt. Vi kan även tycka att media med sin granskande roll hjälpt S att lura kommunens väljare genom att inte gå till botten med vårt tidigare pressmedelande.

Men nu vet vi alla saningen och tittar framåt och vad ser vi då?

Socialdemokraterna har för avsikt att bryta mot kommunallagen, 11 kap. 8§

-IGEN!!

Sverigedemokraterna påpekade detta brott mot kommunallagen första gången på kommunfullmäktige i november 2016 då S ignorerat SD:s motion om ”tydliga regler och riktlinjer i budgetprocessen” och trotts detta planerades avgörande möten lika illa inför 2017, när SD återigen varnade för brott mot kommunallagen så lade man till ett extra KS inför fullmäktige i oktober 2017 för att kunna följa lagen.

Nu i 2018 års mötesplanering så har SD vid minst 2 tillfällen påtalat den felaktiga mötesplaneringen men lik väl så finns inte budget med som beslutspunkt inför kommunstyrelsens oktobermöte imorgon tisdag 9/10. Lagen öppnar möjligheten för ett undantag ”om det finns särskilda skäl”, något man inte kan hävda i detta fall då planeringen fastställs i november året innan. Och om man använder undantaget så ”ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesatsen”, något som inte heller finns som ärende inför KS imorgon tisdag 9/10.